پرش به محتوا

شش دلیل برای انتخاب ساندویچ پانل

  • بلاگ

ساندویچ پانل ها در چند دهه اخیر به عنوان یک راه‌حل انقلابی در صنعت ساخت‌وساز مطرح شده‌اند. در تعریف این مواد اینگونه آمده است: یک جزء خودپشتیبان که همزمان دو هدف را برآورده می‌کند: پارتیشن‌بندی (سقف یا دیوار) و عایق حرارتی.

ساندویچ پانل ها بسته به موارد زیر متفاوت‌اند:

  • طول (۲ تا ۱۵ متر)
  • ضخامت (۴۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر)
  • نوع هسته عایق (EPS، پشم شیشه، پلی‌اورتان)
  • شکل ظاهری (صاف، میکروپروفایل، خط‌‌دار، شیاردار و غیره)
  • پوشش‌های محافظ (پلی‌استر اس‌پی، اس‌پی پلی‌استر مت پرل، سزار پی‌یو‌آر، آلوزینک)، و پنل‌هایی که روکش فولادی ضدزنگ دارند.
  • رنگ روکش‌ها (هم داخلی و هم خارجی)

هر پنل از چندین لایه تشکیل شده‌است: هسته‌ای با عایق‌بندی حرارتی، روکش‌های فولادی (داخلی و خارجی) و پوشش‌هایی که دربرابر آسیب مکانیکی و خوردگی نقش حفاظتی دارند.

۱- زمان

در اینجا برای نمونه به مقایسه دو تکنولوژی مشهور می‌پردازیم که در ساخت ساختمان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مورد اول پارتیشن‌های خارجی از دیوارهای آجری دوبل تشکیل شده‌اند درحالی که در مورد دوم این پارتیشن‌ها شامل ساندویچ پانل‌ها هستند.

اگر مورد اول را انتخاب کنیم باید کارهای ذیل را بترتیب انجام دهیم: ساخت دیوار، نصب عایق حرارتی و درنهایت نصب لایه خارجی. اگر ساندویچ پانل را انتخاب کنیم فرآیند ساخت‌وساز  ساده‌تر، سریع‌تر و از همه مهم‌تر ارزان‌تر خواهد بود. ساندویچ پنل های محصولات آماده و کاملی هستند که برای نصب آسان در سازه‌های فولادی مناسب هستند.

با در نظر گرفتن وضعیت فعلی در بازار خدمات ساخت‌وساز می‌توان گفت زمان کار نقشی کلیدی در فرآیند بهینه‌سازی هزینه ایفا می‌کند. هرچه یک سازه زودتر کامل شود، هزینه‌های بخش خدمات ساخت‌وساز نیز کمتر خواهند شد – این هزینه‌ها در سال‌های اخیر بطور چشمگیری افزایش یافته‌اند. فرآیند تکمیل سریع سازه به‌معنای آن است که اشتغال در آن مکان نیز زودتر آغاز می‌شود و به عبارتی بازگشت سرمایه به پروژه‌های تجاری بهبود می‌یابد.

۲- عایق های متنوع

ساندویچ پانل در سه نوع در دسترس می‌باشند. هریک از این سه نوع ساندویچ پانل یک هسته پانل مشخص دارند. بنابراین این مواد با هسته‌هایی از جنس پلی‌اورتان، پشم شیشه و EPS وجود دارند. هر یک از این سه نوع هسته متفاوت پاسخگوی نیازهای خاصی هستند.

ساندویچ پانل با عایق پلی اورتان

پلی اورتان، بهترین و رایج‌ترین ماده عایق حرارتی است که در بازار وجود دارد. پس از سالیان درازی که مواد قدیمی نظیر پشم شیشه یا EPS این بازار را در اختیار داشتند، امروزه پانل‌هایی از فوم سخت پلی‌اورتان جایگزین این مواد قدیمی در بازار ساختمان‌های مسکونی شده‌اند. ساندویچ پانل‌هایی که این نوع هسته را دارند در درجه اول بدلیل ویژگی‌های عایق حرارتی خود مشهور هستند. ضریب رسانندگی این ماده برابر با ۰.۰۲۲ W/mK و بی‌رقیب است؛ این ضریب رسانندگی بدان معنا است که آن دسته از صاحبان پروژه که بدنبال کاهش هزینه‌های گرمایش کل هستند قطعا این نوع ماده را انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  ساندویچ پانل - هر آنچه باید بدانید

مزیت دیگر استفاده از این نوع ماده، پتانسیل حفظ فضا در داخل ساختمان است. عایق‌بندی حرارتی بهتر پارتیشن‌های ساختمان یعنی در عین حال که پارامترهای یکسان عایق حرارتی حفظ می‌شوند، ضخامت دیوار – درمقایسه با انواع دیگر پانل‌ها یا مواد ساختمانی –کاهش می‌یابد.

مزیت دیگری که به همین اندازه اهمیت دارد، چگالی پایین ماده تشکیل‌دهنده هسته است (۴۰ Kg/m۳). این موضوع باعث می‌شود هیچ ابزار یا تجهیزات ویژه‌ای برای نصب در سایت پروژه موردنیاز نباشد و درنتیجه فرآیند نصب تاحد قابل‌توجهی آسان می‌شود.

ساندویچ پانل با عایق پشم شیشه

نوع دوم پانل‌ها دو مزیت دارند: مقاومت در برابر آتش و بازدهی جذب (عایق) صدا. یکی از ویژگی‌های پشم شیشه، واکنش آن در برابر آتش است. این نوع پانل ها در برابر آتش برای ۲۴۰ دقیقه می‌توانند مقاومت کنند. درنتیجه به هنگام بروز آتش‌سوزی افراد زمان کافی دارند تا ساختمان را با ایمنی ترک کنند و در عین حال میزان خسارات بالقوه ناشی از حریق به حداقل برسد.

ویژگی مهم دیگر، طراحی این پارتیشن‌ها است که از انتقال نویز (صدا) زیاد و اضافی جلوگیری می‌کند. بهترین نسخه‌های این دسته از پانل‌ها، قابلیت جذب صدای بالا دارند و در عمل کارآیی جذب صدای آن‌ها به ۳۳ دسی‌بل (db) می‌رسد.

ساندویچ پانل با عایق پلی استایرن

تاریخچه ساندویچ پانل با پلی استایرن EPS آغاز می‌شود. اما پلی‌اورتان (در درجه اول) و سپس پشم شیشه بتدریج جایگزین این نوع هسته شدند.

اگر میان هر سه نوع هسته مذکور مقایسه‌ای انجام دهیم، خواهیم دید که هسته‌های پلی استایرن از نظر داشتن ویژگی‌های تامین عایق حرارتی مابین پشم کانی و پلی‌اورتان قرار می‌گیرند؛ اما این نوع ساندویچ پانل‌ها در عکس‌العمل نسبت به آتش در رده پایین‌تری نسبت به پشم شیشه قرار می‌گیرند.

در پروژه‌هایی که الزام شدیدی برای عایق حرارتی و یا مقاومت در برابر آتش وجود ندارد، ساندویچ پانل پلی استایرن یک راه‌حل اقتصادی مناسب خواهند بود (صرفه اقتصادی دارند) و می‌توان با آسودگی از آنها استفاده کرد.

اتصالات ساندویچ پانل‌

ساندویچ پانل‌ها طوری طراحی می‌شوند که می‌توانند مثل قطعات پازل به هم وصل شوند. این اتصال را می‌توان هم برای پانل‌هایی با اتصالات اکسپوز (نوع استاندارد) و همینطور پانل‌هایی با اتصالات مخفی انجام داد.

بیشتر بخوانید:  انواع ساندویچ پانل براساس کاربرد

رنگ‌ها

امروزه، جدا از عملکرد اولیه سازه‌های صنعتی، به زیبایی این سازه‌ها نیز توجه روزافزونی می‌شود. ظاهر محل کار ما، چه یک انبار باشد و چه یک کارخانه و چه مغازه و چه نمایشگاه اتومبیل، غالبا سطح اعتماد به یک برند را نمایان می‌سازد. به همین دلیل نیزافزودن ویژگی‌های خاص به ظاهر یک پروژه توسط صاحب آن پروژه حائز اهمیت شده‌است.

پارس پانل راهکارهای جذاب بسیاری شامل طیفی از پروفیل‌ها، انواع پوشش و نیز رنگ‌های روکش (بیش از ۱۰ رنگ مختلف) را ارائه می‌کند.

طیف وسیعی از ساندویچ پانل‌ها با طرح‌های مختلف را می‌توان آزادانه به یکدیگر متصل کرد و، صرفنظر از مدرن یا کلاسیک بودن سبک مورد استفاده، به یک نتیجه خاص رسید و توجه مخاطب را جلب کرد.

با توجه به اینکه سطح ساندویچ پانل‌ها فاقد تخلخل است، نظافت این مواد بسیار آسان و سریع است. بدین منظور شستشودهنده‌های فشاری استاندارد، گزینه‌های عالی هستند. موادی که سطح پانل‌ها را می‌پوشانند کاملا در برابر تاثیر فشار آب مقاوم بوده و بنابراین با نظافت دائمی این پانل‌ها می‌توان ظاهر آن‌ها را تا سالیان سال مانند روز اول حفظ کرد.

امکان تهیه تمامی مواد از یک تولیدکننده

ساندویچ پانل‌های پارس پانل با طیفی از لوازم جانبی در دسترس هستند. از جمله این لوازم می‌توان به فلاشینگ‌ها (در هر رنگی از جمله رنگ خود پانل) و تمامی انواع اتصالات اشاره کرد که امکان اتصال این پانل‌ها به هرگونه زیرلایه (فولاد، بتن تقویت‌شده یا چوب) را فراهم می‌آورند. همچنین کارفرمایان می‌توانند، بمنظور دستیابی به بالاترین سطح درزبندی در یک پارتیشن، از میان طیف وسیعی از آب‌بندها و درزگیرها مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنند.

در انتخاب ساندویچ پانل‌ها باید بهترین مسیر ورودی برای نور نیز در نظر گرفته شود. بدین منظور می‌توان پنجره‌های پلی‌استر تعبیه کرد؛ همچنین می‌توان از درزپوش‌های اختصاصی نیز استفاده کرد. نتیجه کار، بواسطه تعبیه این موارد، یک سازه جذاب و کاملا حفاظت‌شده در برابر شرایط خارجی است.

تنها در تخیل خود می‌توانید این مواد را محدود کنید

سازه‌های ساندویچ پانل می‌توانند آزادانه سازماندهی شوند. شهرت پروژه‌های مسکونی در استفاده از این پانل‌ها روزافزون بوده و دفاتر طراحی زیادی نیز کانسپت‌های (طرح) آماده برای چنین کاربری‌هایی ارائه می‌دهند.

ساندویچ‌ پانل‌ها در نسخه‌های سقفی و دیواری در دسترس هستند؛ این نسخه‌ها برای استفاده در سازه‌های زیر معمول هستند:

  • انبارها و مراکز تدارکاتی
  • تاسیسات تولیدی
  • کارگاه‌ها
  • فروشگاه‌های سرد و فریزرها
  • نمایشگاه‌های خودرو
  • مغازه‌ها
  • تسهیلات ورزشی و تفریحی (استخر، مکان‌های مسابقه و تالارها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *