پرش به محتوا

ساندویچ پانل – هر آنچه باید بدانید

  • بلاگ

ساندویچ پانل چیست؟ ساندویچ پانل محصولی است که برای پوشش سطح دیوار و سقف ساختمان استفاده می‌شود. هر پنل دارای لایه داخلی از مواد عایق گرما می‌باشد که هر دو طرف آن با ورقه های فلزی پوشیده شده است. ساندویچ پانل‌ها جزء مصالح پوشاننده است و جزء مصالح ساختمانی نیست. قیمت ساندویچ پانل، بهترین راه نصب و ارزان ترین قیمت. راهنمای خلاصه ای درباره ساندویچ پانل‌ها عایق سرما و گرما در زیر ارائه شده است.

ساندویچ پانل به سازه فلزی یا دیگر سازه هایی که حمال بار ساختمان است، نصب می‌شود.

به طور کلی انواع ساندویچ پانل‌ها بر اساس ماده عایق گرمای به کار رفته در لایه داخلی پنل، دسته‌بندی می‌شوند. پنل های با لایه عایق از جنس EPS (پلی استایرن)، پشم شیشه و PU (پلی اورتان)، PIR (پلی ایزوسیانورات) به وفور موجود و در دسترس است.

اساساً مواد عایق از نظر میزان عایق بندی گرما، صدا و واکنش به آتش و وزن انواع مختلفی دارد.

اصلا چرا باید از ساندویچ پانل استفاده کرد؟

ساندویچ پانل مزیت‌های زیادی دارد خصوصا از نظر هزینه. مقایسه بین اسکلت یا سازه LSF (اسکلت‌هایی که با ساندویچ پانل پر می‌شوند) و روش های ساختمانی سنتی بر پایه دیوارهای آجری، مزیت‌های ساندویچ پانل را از سه نظر آشکار می‌کند:

  1. هزینه‌های مستقیم: ساخت یک بنا در هر دو روش، برآورد مالی یکسانی دارد. مقیاسه در این زمینه شامل هزینه‌های مصالح ساختمانی، نیروی انسانی و حمل و نقل می‌شود.
  2. مدت زمان ساخت: ساخت بنا در روش بنّایی سنتی حدود شش تا هفت ماه زمان می‌برد. زمان تکمیل ساختمانی با حجم یکسان، با استفاده از سازه LSF فقط یک ماه است. مدت زمان ساخت از نظر تجاری بسیار اهمیت دارد. هر چه قدر که ساختمان یا انبار سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، بازگشت سرمایه نیز سریع‌تر خواهد بود. ساختمان‌هایی با سازه ال اس اف در واقع  نصب می‌شوند تا «ساخته» شوند. اجزاء سازه و پوشاننده، تمام شده محل ساخت آورده شده و مانند یک خانه اسباب‌بازی لگو، سوار می‌شود. مزیت دیگر، این که نیاز نیست منتظر باشیم تا پی ساختمان رطوبت اضافی‌اش را از دست بدهد.
  3. فرآیند ساخت: در برخی بخش‌های صنعتی الزامات ساختمانی برای پروژه ساخت حیاتی است. ساخت بنا با سازه ال اس اف یک «فرآیند خشک» است که نیازی به آب برای مصالح ساختمانی وجود ندارد. در یک فرآیند خشک فقط لازم است که سازه‌ها سرهم شوند و مصالح پوشاننده با پیج ثابت شوند. (در این جا مصالح پوشاننده، ساندویچ پانل است) ساختمان بنّایی سنتی از «فرآیند خیس» استفاده می‌کند که مقدار قابل توجهی آب برای ساخت ملات خشت، بتون برای پی‌ریزی یا گچ‌کاری و نازک‌کاری مصرف می‌کند. برخی از بخش‌های صنعتی مثل صنایع چوب یا کارخانه‌های داروسازی نیازمند محیطی با درجه رطوبت ثابت و قابل کنترل است که با فرآیند ساختان‌سازی خیس متناقض است.
بیشتر بخوانید:  انواع ساندویچ پانل براساس کاربرد

هزینه ساندویچ پانل چقدر است و ارزان‌ترین کدام است؟

هزینه خرید به ضخامت کل محصول و جنس مواد به کاررفته عایق گرما در لایه داخلی آن بستگی دارد. پنلی با لایه پلی استایرن از نظر بودجه، اقتصادی‌ترین انتخاب است اگر چه برای کارکرد بلندمدت‌تر و به‌صرفه‌تر پنل‌هایی با ضریب رسانایی گرمایی بالاتر انتخاب بهتری است، مانند ساندویچ پانل پلی اورتان.

بهتر است که پنل را مستقیما از سازنده یا شعب توزیع آن سفارش دهید. می‌توانید از نمایندگی‌های فروش منطقه‌ای پارس پانل بخواهید که از کارگاه شما دیدن کنند و برای انتخاب بهترین محصول به شما مشاوره دهند. نمایندگان فروش با در نظر گرفتن خواسته‌های شما در اسرع وقت پیش‌فاکتور را به شما ارائه می‌دهند. در کنار خدمات مشتریان که توسط نمایندگی فروش ارائه می‌شود از پشتیبانی مهندسین طراحی و مشاوره فنی پارس پانل نیز در هر مرحله از پروژه می‌توانید بهره‌مند شوید.

پانل چگونه روی دیوار یا سقف نصب می‌شود؟

نصب ساندویچ پانل سقفی و دیواری راحت و سریع است. براساس تجربه عملی، نصب ۶۰۰ متر مربع پنل توسط تیم حرفه‌ای ساختمانی حدود ۸ ساعت (یک روز کاری) زمان می‌برد.

مراحل نصب پنل برای دیوار و سقف از این قرار است:

  1. مصالح ساخت به کارگاه حمل می‌شود: تحویل شامل: ساندویچ پانل‌ها، اجزاء زیرسازه ( قطعات فولاد سرد) و متعلقات (شامل فلاشینگ، بست، درزبند، صفحات و غیره). پارس پانل، تمامی اجزاء لازم برای تکمیل فرآیند نصب را فراهم می‌کند.
  2. همه مصالح به وسیله ماشین حمل می‌شود.
  3. زیرسازه‌ها با میله، تیرچه و ستون، سوار و نصب می‌شوند.
  4. روکش محافظ از پنل‌ها جدا می‌شود.
  5. ساندویچ پانل‌ها با استفاده از چفت و بست‌های مناسب به اجزاء زیر سازه متصل می‌شود.
  6. درزهای بین پنل‌ها پوشانده شده و فلاشینگ‌ها نصب می‌شود.
بیشتر بخوانید:  شش دلیل برای انتخاب ساندویچ پانل

چند پیچ برای نصب ساندویچ پانل ها لازم است؟ این متداول ترین پرسش مشتریان در مرحله آماده‌سازی پروژه است. یک تخمین حدودی، ۱٫۱ چفت برای هر متر مربع ساندویچ پانل لازم است. تعداد دقیق، فاصله‌گذاری و طرح‌بندی به تصمیم مهندس طراح پروژه و یا متصدی ملزومات ساختمانی، بستگی دارد.

هر نوعی از ساندویچ پانل، کار روکش را برای دیوار و سقف انجام می‌دهد. بسته به الزامات پروژه، روکش کاری می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • گزینه مناسب برای پروژه بودجه محور: ساندویچ پانل با لایه پلی استایرن.
  • پنل مناسب برای بناهای ضد حریق: پنل با لایه داخلی پشم شیشه.
  • انتخاب مناسب برای مواردی که میزان عایق‌بندی گرمایی حائز اهمیت است: پنل‌هایی با لایه داخلی پلی اورتان.

ساندویچ پانل‌ها در هر نوع بنایی قابل استفاده است. هیچ محدودیتی تصور نکنید. اگرچه ساندویچ پانل‌ها عمدتاً کاربرد صنعتی دارد ولی برخی پروژه‌های مسکونی نیز از سازه‌های ال اس اف و ساندویچ پانل استفاده می‌کنند.

با توجه به زمان نصب کوتاه و سطح پوشش وسیع، ساندویچ پانل محبوب‌ترین گزینه انتخابی برای پروژه‌های زیر است:

  • ساختمان انبار
  • مراکز فعالیت آماد [لجستیک]
  • مراکز ورزشی
  • سردخانه
  • مراکز خرید
  • ساختمان تولیدی و کارگاه
  • ساختمان اداری

ساندویچ پانل‌ها را می‌توان با روش‌های ساختمانی دیگر ترکیب کرد. یکی از گزینه‌های رایج، نصب ساندویچ پانل در دیوارهای بیرونی مراکز خرید به عنوان یک لایه روکش خارجی است که شامل این موارد است: مصالح سقف‌سازی لایه ساندویچی، ورقه های فلزی پارس پانل، عایق‌های حرارتی (مثل ساندویچ پانل پلی اورتان) و پوشش‌های ضدآب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *